THE DIAGNOSTICS IN THE FIELD OF CULTURAL HERITAGE: HIGH SCHOOL STUDENTS FIRST EXPERIENCES

Stampa
THE DIAGNOSTICS IN THE FIELD OF CULTURAL HERITAGE: HIGH SCHOOL STUDENTS FIRST EXPERIENCES

Salvatore La Delfa*, Pamela Costanzo*, Marzia Canonico*, Alessandra Corso*, Marika Lanzafame*, Monica Mangiafico*, Houda Nazih*

* Istituto Statale “Filippo Juvara”, viale S. Panagia 131, 96100 Siracusa (Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.)

Abstract
In the last years researchers are devoted with an increasing interest to the safeguard of the monumental and architectural heritage. A remarkable scientific production has been published and, contemporarily, economic investments have been allocated in that field. Despite that, professionals of the enterprises, essentially having the technical surveyor high school qualification, are still unaware of the techniques and know ledges in the field of Cultural Heritage and, in some cases, they persevere to apply techniques and materials advised for modern home building to the monumental and architectural heritage. With the purpose to overcome these gaps and to train the future surveyor professionals, the project called “Laboratorio dei Beni Culturali” (financed by the Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca -MIUR), was promoted and designed for the first time for the students of a technical high school. The goal of the project was to contribute to the formation in the field of the Cultural Heritage, by adding to the specific high school training course a new laboratory unit in order to improve the competencies in the field of the diagnostics of the cultural heritage. During the project, different laboratory experiences were accomplished on three types of stones and on some samples of plasters coming from historical buildings of Ortigia (Syracuse) in order to characterize and analyse them. Other measurements were addressed to the determination of environmental parameters, such as, for example, relative humidity and temperature. All the results obtained agree with the data reported in literature. All the experiences, mainly having educational character, were accomplished in the chemistry and materials laboratories of the Istituto Statale Istruzione Secondaria for surveyor “Filippo Juvara” of Syracuse by using the instrumentation there present.
{flippingbook_book 46}

Sostieni la rivista Archeomatica ed il sito Archeomatica.it  
Da sempre abbiamo affermato la valenza pratica delle tecnologie e della ricerca applicata ai beni culturali, strumento aperto di informazione e di conoscenza alla portata della curiosità. Il nostro lavoro è solo avviato dal sostegno dei produttori di tecnologie, dei professionisti, degli enti e dei lettori abbonati che sono orientati al campo d'interesse e diffusione, variabile quanto imprevedibile.
La scelta  dell'Open Access Digitale gratuito è stata ed è il sostegno di una tecnologia dirompente, corollario indispensabile di decodificazione della difficoltà e novità di linguaggio, al cui fianco la memoria della stampa cartacea su abbonamento non prescinde dal piacere della lettura tradizionale, che è per definizione insito nell'informazione, perché sia tale.
Senza il vostro acquisto dovremo presto convertire un prodotto per noi insostituibile.
Abbonatevi CLICCANDO QUI